휴학/복학/자진유급

1. 휴학

부득이하게 4주 이상 등교할 수 없을 때에는 휴학을 신청할 수 있습니다.

다만, 서울캠퍼스 학부생은 질병, 입대 등 예외적인 경우를 제외하면 신입학 후 첫 학기는 휴학할 수 없습니다.

외국인 학생의 학적변동은 국제입학팀(☎02-2220-2519), 대학원생은 각 단과대학 행정팀으로 문의하시기 바랍니다.

 

가. 신청 방법 : HY-in포털 로그인 > 신청 > 학적변동 > 휴학신청

모든 휴학은 정해진 기간에 HY-in포털로 신청할 수 있고, 입대휴학 등 제출서류가 있는 경우 신청 시 파일(pdf, 이미지 등)로 첨부하시기 바랍니다.


 

 

나. 휴학의 종류

구분 사유 가능기간 내용
일반휴학 개인사정, 질병 등 3년

○ 제출서류 : 없음

○ 1회 1년 단위로 신청, 기간 내 복학 시 1학기 휴학 가능

○ 휴학 연장 : 복학 신청 및 결재 후 휴학 신청

○ 개강 후 질병을 이유로 한 일반휴학은 종합병원(의과대학은 상급종합병원) 이상 발행 4주 이상 진단서 제출 필요

○ 학사학위취득유예생, 수료생은 휴학 신청 불가

일반휴학 초과신청 1년 단위로 연장

○ 신청 가능 요건

 1) 졸업학점의 1/2 이상 이수 (편입생은 인정학점 제외)

 2) 평점평균 2.0 이상

 3) 지도교수 상담 후 초과신청 허가서 학사운영팀에 제출

입대휴학

순수입대휴학

(재학생 신청 시)

3년

○ 제출서류 : 입영통지서, 소집통지서 또는 복무확인서

○ 재적기간 중 1회에 한하여 3년 단위로 신청

○ 입영통지서 발급 전에는 일반휴학으로 신청 후 입영통지서가 나오면 일반입대휴학으로 전환 가능 (학기인정일 이전 전환 시 일반휴학 소진되지 않음)

○ 입영 후 귀가조치된 경우 학사운영팀으로 귀가증 제출하여 일반휴학 전환

일반입대휴학

(휴학생 신청 시)

특별휴학 학업연장미수강 6개월 ○ 학업연장자로서 해당 학기 필수과목이 개설되지 않는 경우
유급휴학

○ 3학기 연속 학사경고로 강제유급된 학생은 1회에 한하여 1학기 휴학 실시

○ 성적 처리 후 자동으로 처리되므로 학생 별도 신청 필요 없음

기타휴학 고시2차준비 1년

○ 제출서류 : 아래 시험의 1차 합격증 (전년도 시험까지 인정)

○ 대상시험 : 5급공무원공채, 외교관후보자시험, 입법고시, 공인회계사시험(CPA), 변리사시험, 세무사시험, 감정평가사시험 등 2차 이상으로 구분되어 실시되는 시험

연수원교육 ○ 위 시험에 최종합격하여 연수원에 입소하여 교육을 받는 경우
임신/출산/양육

○ 임신 또는 출산을 이유로 휴학을 원하는 여학생

  * 제출서류 : 임신진단서 또는 출생증명서

○ 만 12세 이하 또는 초등학교 6학년 이하의 자녀를 양육하기 위하여 휴학하고자 하는 학생

  * 제출서류 : 가족관계증명서 또는 주민등록등본

창업 ○ 신청기간, 제출서류, 절차 등에 관하여 글로벌기업가센터로 문의

 

다. 휴학 관련 유의사항

(1) 학기 중 휴학자의 성적 처리

학기인정기준일 이전 휴학 시 해당 학기는 이수하지 않은 것으로 처리되고, 수강신청 내역도 전부 삭제됩니다.

납부한 등록금은 복학하는 학기로 이월되어 복학 시 무등록 복학으로 처리됩니다.

학기인정기준일 이후 휴학 시 해당 학기를 정상적으로 다닌 것으로 보아 등록금 소진 및 신청한 과목에 대하여 성적이 부여됩니다.

(2) 학업연장재수강자의 휴학

학업연장자는 매 학위수여식 이후 휴학 신청이 가능합니다.

학업연장자는 수강신청한 학점에 따라 등록금이 차등 책정되므로 등록휴학을 할 수 없습니다.

(3) 등록휴학

장학금 수혜 등의 이유로 등록 후 휴학이 필요하면, 등록금 납부 기간 내 등록을 먼저 하여 [등록완료] 확인 후 휴학을 신청하시기 바랍니다.

(4) 휴학만료제적 및 휴학연장

휴학기간이 만료되었음에도 복학을 하지 않으면 [휴학만료제적]됩니다.

휴학은 자동으로 연장되지 않으므로 휴학연장을 원하면 복학 후 휴학을 다시 신청해야 합니다.

(5) 수강신청과 휴학

수강신청 후 휴학하면 수강신청 내역이 전부 삭제되며, 휴학을 취소하더라도 신청 내역은 복구되지 않습니다.

2. 복학

휴학기간이 만료된 학생은 반드시 지정된 신청기간에 복학절차를 밟아야 하며 미복학 시에는 제적 처리됩니다.
복학시에는 복학 학년과 복학 학기를 선택하여 입력할 수 있으며 정규복학, 월반복학, 자진유급복학이 가능합니다.

  가. 신청절차

   매 학기 복학기간에 학생 본인이 HY-in에 로그인하여 복학내용을 입력, 저장하셔야 합니다. (2025-1부터 서류 제출 없음)

매 학기 복학기간에 학생 본인이 HY-in에 로그인하여 복학내용을 입력, 저장한 후 출력물과  첨부서류를 소속 단과대학 행정팀으로 제출하여야 합니다.

  나. 제출서류 :  제출서류 없이 HY-in에서만 복학 신청 (단, 입대휴학 후 복학은 전역증, 병적증명서 또는 주민등록초본(병력기입) 제출)

  다. 유의사항

1) 자진유급복학을 할 경우 유급되는 학기의 성적은 모두 삭제됩니다. 계절학기 및 군e-러닝의 경우 폐기 여부를 선택할 수 있으나, 특정 학기 또는 과목만 남기는 것은 불가합니다.
2) 월반복학을 할 경우 월반한 학기에 설강되는 필수과목을 반드시 이수하여야 하며, 미필 또는 선수강과목 미이수,수강신청학년제한, 교과목 시간표 중복 등으로 희망하는 시기에 졸업이 불가할 수 있으므로 신중히 선택하시기 바랍니다.
3) 전공배정을 받지 않은 산업융합학부 학생은 2학년으로, 데이터사이언스학부 학생은 3학년으로 복학할 수 없습니다.
4) 1학기 복학 신청기간에는 1학기로만, 2학기 복학 신청기간에는 2학기로만 복학할 수 있습니다.(1-1학기 수료 후 1-2학기로 복학하고 싶다면 2학기 복학 신청기간에 신청필요)


3. 자진유급

자진유급은 재학중인 학생이 학점이 본인의 기대에 못 미칠 경우 학년 진급을 자진으로 포기하는 것을 말합니다.
자진유급한 학년학기의 성적은 계절학기 성적을 제외하고 모두 폐기됩니다.
(계절학기 성적은 폐기 선택가능 단, 부분폐기불가)


  가. 신청절차

  매 학기 자진유급 신청기간에 학생 본인이 HY-in에 로그인하여 내용을 입력, 저장하시면 됩니다. (2025-1부터 서류 제출 없음)

매 학기 자진유급 신청기간에 학생 본인이 HY-in에 로그인하여 내용을 입력, 저장한 후 출력물과 첨부서류를 소속 단과대학 행정팀으로 제출하여야 합니다

  나. 유의사항

  1) 유급은 1회 8학기까지 가능하며, 재학기간 중 2회까지 할 수 있습니다. 
  2) 졸업예정자, 학업연장자는 자진유급을 할 수 없습니다.
  3) 자진유급 신청 시 유급되는 정규학기의 모든 성적은 폐기됩니다. 그러나 자진유급 기간 내의 계절학기 및 군e-러닝 성적은 희망하는 학생의 선택에 따    라 폐기됩니다.(단, 부분폐기불가)
  4) 계절학기 성적 부여 전 자진유급 결재시 계절학기 성적이 폐기되지 않기 때문에 계절학기 성적 부여일 이후 자진유급을 신청하시기 바랍니다.

1. Leave of Absence(휴학)

 Students may apply for a leave of absence when they are unable to continue their studies due to the following reasons:
- General Leave of Absence (일반휴학 – personal reasons, medical issues, employment, study abroad, or financial hardship)
- Military Leave of Absence (군휴학)
- Special Leave of Absence (특별휴학)
- Other Leave of Absence (기타휴학).
 All leave of absence requests must be submitted during the designated application period, except in cases of military service or medical leave.

Application procedures and periods may vary depending on the type of leave.

International students should contact the Office of International Affairs (+82-2-2220-2984). 

Graduate students should contact the Graduate Academic Affairs Team (+82-2-2220-0224).

 A. Application Procedure

All applications must be submitted via the HY-in portal during the official application period. For leaves requiring supporting documents, please upload the required documents during the application process.

 B. Types of Leave of Absence and Required Documents

Type of Leave of Absence Requested Documents Application Period
General Leave X Designated period
General Leave (Medical) Medical certificate issued by a general hospital (treatment of 4 weeks or more) Contact office before applying
Military Leave

Notice of Enlistment (입영통지서), Certificate of Service (복무확인서), or Certificate of Military Registration (병적증명서)

Anytime

 

- General Leave: Maximum of one year per application, up to three years in total.

- General Leave (Medical): Requires a medical certificate indicating a treatment period of at least four weeks, issued by a general   hospital(종합병원). Medical students must submit a certificate issued by a tertiary hospital(상급종합병원).

Military Leave: Submit the Notice of Enlistment(입영통지서), Certificate of Service(복무확인서), or Certificate of Military   Registration(병적증명서)

- Special Leave: Submit supporting documents specific to your reason.

- Other Reasons:
 i. Pregnancy or Childbirth Leave
  * For pregnant or postpartum students: Submit a Pregnancy Certificate(임신진단서) or Birth Certificate(출생증명서).
  * For childcare of a child under 12 years old): Submit a Certificate of Family Relations(가족관계증명서) or Resident Registration   Certificate(주민등록등본).
 ii. Leave for National Exam (Second Stage) or Institutional Training
  : Submit an official document proving the reason, such as a Primary Examination Pass Certificate(1차 합격증) or Certificate of   Employment(재직증명서).
 iii. Entrepreneurial Leave
- Students intending to establish a startup must consult with the Institute for Entrepreneurship at +82-2-2220-2533 before   applying.
 i. Presidential Exception: An additional year of leave beyond normal limits may be granted with approval from the university   president.

 C. Additional Notes

- A leave of absence is granted for up to one year at a time and may be extended for a total maximum of three years. Students may   return earlier (e.g., after six months) by applying for Return to School(복학).
- If additional time off is needed after one year, students must first return to school and then reapply for leave.
- If required courses are not offered in the upcoming semester but will be available in the following semester, students may apply for   a Special Leave (6 months).
- Special Leave is not counted toward the 3-year general leave limit and is counted separately.
- Students are not permitted to take a leave of absence during their first semester (freshmen year), except for military service or   medical reasons.
 
 
2. Return to School (복학) - Re-registration

When your leave of absence period ends, or if you wish to return early, you must apply for Re-registration during the designated application period. Failure to apply within the period will result in expulsion.

 A. Application Procedure

Students must apply for Re-registration through the HY-in portal by themselves during the announced period.

 B. Required Documents

All students must apply through the HY-in portal.

- Studnets returning from military service must submit the following:

  * Certificate of Discharge (전역증)
  * Certificate of Military Registration (병적증명서)
  * Original Abstract of Resident Registration (주민등록초본)

 C. Notes

- If you apply for Voluntary Withdrawal with Grade Retention(자진유급복학), all academic records from the selected semester onward will be deleted. (You may choose whether to delete from the summar/winter semesters and Military e-Learning (e-러닝), but individual semesters cannot be selectively deleted.)

- Re-registration is possible only before the start of the first semester (spring) or second semester (fall).

 

3. Voluntary Withdrawal with Grade Retention (자진유급복학)

This system allows students to voluntarily withdraw from the university and repeat a previous semester. All academic records from the selected semester onward will be deleted. (You may choose whether to delete records from the summar/winter semester Military e-Learning (e-러닝), but individual semesters cannot be selectively deleted.)

A. Application Procedure

Students must apply for Re-registration through the HY-in portal by themselves during the announced period.

  B. Notes

- You may apply for up to 8 semesters at a time, and may use this option only twice during your enrollment.
- Students expected to graduate(졸업예정생) or those extending their study period(학업연장자) are not eligible to apply for “Voluntary   Withdrawal.“
- All grades from the selected semester onward will be delted. (You may choose whether to delete records from summer/winter   semesters and Military e-learning (군e-러닝), but individual courses cannot be selectively deleted.)
- If you are currently enrolled in a summar/winter semester and wish to delete the grades, apply for withdrawal only after the final   grades have been released.