휴학 - 서울 학사안내
휴학
부득이하게 4주 이상 등교할 수 없을 때에는 휴학을 신청할 수 있습니다.
다만, 서울캠퍼스 학부생은 질병, 입대 등 예외적인 경우를 제외하면 신입학 후 첫 학기는 휴학할 수 없습니다.
외국인 학생의 학적변동은 국제입학팀(☎02-2220-2519), 대학원생은 각 단과대학 행정팀으로 문의하시기 바랍니다.
1. 신청 방법 : HY-in포털 로그인 > 신청 > 학적변동 > 휴학신청
모든 휴학은 정해진 기간에 HY-in포털로 신청할 수 있고, 입대휴학 등 제출서류가 있는 경우 신청 시 파일(pdf, 이미지 등)로 첨부하시기 바랍니다.
2. 휴학의 종류
구분 | 사유 | 가능기간 | 내용 |
---|---|---|---|
일반휴학 | 개인사정, 질병 등 | 3년 |
○ 제출서류 : 없음 ○ 1회 1년 단위로 신청, 기간 내 복학 시 1학기 휴학 가능 ○ 휴학 연장 : 복학 신청 및 결재 후 휴학 신청 ○ 개강 후 질병을 이유로 한 일반휴학은 종합병원(의과대학은 상급종합병원) 이상 발행 4주 이상 진단서 제출 필요 ○ 학사학위취득유예생, 수료생은 휴학 신청 불가 |
일반휴학 초과신청 | 1년 단위로 연장 |
○ 신청 가능 요건 1) 졸업학점의 1/2 이상 이수 (편입생은 인정학점 제외) 2) 평점평균 2.0 이상 3) 지도교수 상담 후 초과신청 허가서 학사운영팀에 제출 |
|
입대휴학 |
순수입대휴학 (재학생 신청 시) |
3년 |
○ 제출서류 : 입영통지서, 소집통지서 또는 복무확인서 ○ 재적기간 중 1회에 한하여 3년 단위로 신청 ○ 입영통지서 발급 전에는 일반휴학으로 신청 후 입영통지서가 나오면 일반입대휴학으로 전환 가능 (학기인정일 이전 전환 시 일반휴학 소진되지 않음) ○ 입영 후 귀가조치된 경우 학사운영팀으로 귀가증 제출하여 일반휴학 전환 |
일반입대휴학 (휴학생 신청 시) |
|||
특별휴학 | 학업연장미수강 | 6개월 | ○ 학업연장자로서 해당 학기 필수과목이 개설되지 않는 경우 |
유급휴학 |
○ 3학기 연속 학사경고로 강제유급된 학생은 1회에 한하여 1학기 휴학 실시 ○ 성적 처리 후 자동으로 처리되므로 학생 별도 신청 필요 없음 |
||
기타휴학 | 고시2차준비 | 1년 |
○ 제출서류 : 아래 시험의 1차 합격증 (전년도 시험까지 인정) ○ 대상시험 : 5급공무원공채, 외교관후보자시험, 입법고시, 공인회계사시험(CPA), 변리사시험, 세무사시험, 감정평가사시험 등 2차 이상으로 구분되어 실시되는 시험 |
연수원교육 | ○ 위 시험에 최종합격하여 연수원에 입소하여 교육을 받는 경우 | ||
임신/출산/양육 |
○ 임신 또는 출산을 이유로 휴학을 원하는 여학생 * 제출서류 : 임신진단서 또는 출생증명서 ○ 만 12세 이하 또는 초등학교 6학년 이하의 자녀를 양육하기 위하여 휴학하고자 하는 학생 * 제출서류 : 가족관계증명서 또는 주민등록등본 |
||
창업 | ○ 신청기간, 제출서류, 절차 등에 관하여 글로벌기업가센터로 문의 |
3. 휴학 관련 유의사항
(1) 학기 중 휴학자의 성적 처리
학기인정기준일 이전 휴학 시 해당 학기는 이수하지 않은 것으로 처리되고, 수강신청 내역도 전부 삭제됩니다.
납부한 등록금은 복학하는 학기로 이월되어 복학 시 무등록 복학으로 처리됩니다.
학기인정기준일 이후 휴학 시 해당 학기를 정상적으로 다닌 것으로 보아 등록금 소진 및 신청한 과목에 대하여 성적이 부여됩니다.
(2) 학업연장재수강자의 휴학
학업연장자는 매 학위수여식 이후 휴학 신청이 가능합니다.
학업연장자는 수강신청한 학점에 따라 등록금이 차등 책정되므로 등록휴학을 할 수 없습니다.
(3) 등록휴학
장학금 수혜 등의 이유로 등록 후 휴학이 필요하면, 등록금 납부 기간 내 등록을 먼저 하여 [등록완료] 확인 후 휴학을 신청하시기 바랍니다.
(4) 휴학만료제적 및 휴학연장
휴학기간이 만료되었음에도 복학을 하지 않으면 [휴학만료제적]됩니다.
휴학은 자동으로 연장되지 않으므로 휴학연장을 원하면 복학 후 휴학을 다시 신청해야 합니다.
(5) 수강신청과 휴학
수강신청 후 휴학하면 수강신청 내역이 전부 삭제되며, 휴학을 취소하더라도 신청 내역은 복구되지 않습니다.
Leave of Absence(휴학)
Students may apply for a leave of absence when they are unable to continue their studies due to the following reasons:
- General Leave of Absence (일반휴학 – personal reasons, medical issues, employment, study abroad, or financial hardship)
- Military Leave of Absence (군휴학)
- Special Leave of Absence (특별휴학)
- Other Leave of Absence (기타휴학).
All leave of absence requests must be submitted during the designated application period, except in cases of military service or medical leave.
※ Application procedures and periods may vary depending on the type of leave.
International students should contact the Office of International Affairs (+82-2-2220-2984).
Graduate students should contact the Graduate Academic Affairs Team (+82-2-2220-0224).
A. Application Procedure
All applications must be submitted via the HY-in portal during the official application period. For leaves requiring supporting documents, please upload the required documents during the application process.
B. Types of Leave of Absence and Required Documents
Type of Leave of Absence | Requested Documents | Application Period |
General Leave | X | Designated period |
General Leave (Medical) | Medical certificate issued by a general hospital (treatment of 4 weeks or more) | Contact office before applying |
Military Leave |
Notice of Enlistment (입영통지서), Certificate of Service (복무확인서), or Certificate of Military Registration (병적증명서) |
Anytime |
- General Leave
Maximum of one year per application, up to three years in total.
- General Leave(Medical)
Requires a medical certificate indicating a treatment period of at least four weeks, issued by a general hospital(종합병원). Medical students must submit a certificate issued by a tertiary hospital(상급종합병원).
- Military Leave
Submit the Notice of Enlistment(입영통지서), Certificate of Service(복무확인서), or Certificate of Military Registration(병적증명서)
- Special Leave
Submit supporting documents specific to your reason.
- Other Reasons
(1) Pregnancy or Childbirth Leave
For pregnant or postpartum students: Submit a Pregnancy Certificate(임신진단서) or Birth Certificate(출생증명서).
For childcare of a child under 12 years old): Submit a Certificate of Family Relations(가족관계증명서) or Resident Registration Certificate(주민등록등본).
(2) Leave for National Exam (Second Stage) or Institutional Training
Submit an official document proving the reason, such as a Primary Examination Pass Certificate(1차 합격증) or Certificate of Employment(재직증명서).
(3) Entrepreneurial Leave
Students intending to establish a startup must consult with the Institute for Entrepreneurship at +82-2-2220-2984 before applying.
C. Additional Notes
A leave of absence is granted for up to one year at a time and may be extended for a total maximum of three years. Students may return earlier (e.g., after six months) by applying for Return to School(복학).
If additional time off is needed after one year, students must first return to school and then reapply for leave.
If required courses are not offered in the upcoming semester but will be available in the following semester, students may apply for a Special Leave (6 months).
Special Leave is not counted toward the 3-year general leave limit and is counted separately.
Students are not permitted to take a leave of absence during their first semester (freshmen year), except for military service or medical reasons.